Dubbelridning

 
Bossen och jag idag, Julia filmade.
 
Var ute hos min ponny på förmiddagen och red ut henne. Travade nästan hela vägen och galopperade mycket, hon var pigg och glad, verkade tycka att det var lika mysigt som jag! När jag kom tillbaks var hon extremt svettig, hela vägen bak på rumpan trots att hon är helklippt. Jag tror att efetrsom hon har så mycket energi så måste jag lära mig att jag måste rida "mer" varje dag för att hon ska bli trött. Om inte annat att hon ska få lite nytt att tänka på. Med det menar jag inte att hon inte ska få vila eller skritta ut, utan att när jag väl rider, då ska jag RIDA. För att hon behöver det, hon behöver den aktiveringen lika mycket som skritten på lång tygel ute barbacka. Förra veckan var väldigt lugn och då märktes det väl: överskottsenergi och rastlös. Denna veckan har hon fått gå lite mer och det har funkat bättre.
 
Efter jag var klar i mitt stall följde jag med Julia upp till tanne och Bossen. Hon red ett tag och sedan fick även jag rida. Har suttit på honom ute i skogen en gång och busridit, men det här var första gången jag testade honom ordentligt. Han är ganska spänd när det kommer upp nya ryttare på honom. Första studen kändes det som att jag inte kunde rida, fick ingen kontakt, han hade stängt av. Jag kunde inte ens göra en avsaktning till skritt. Sen plötsligt släppte allt bara, och han blev mjuk och fin. Man var tvungen att komma till det läget där han börjar lite på en sa Julia. Det är svårt med nya hästar eftersom alla rids på olika sätt men det är lärorikt och jag tycker det gick bra faktiskt, efter en stund haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback