Bett.

Jag har ingen större erfarenhet av bett och dess inverkan, men jag skriver iordning lite om vad jag tycker om betten jag rider Cosmos på till vardags.
 
Novabett med lösa ringar
(ja Lise - jag skrev om eftersom du rättade mig. men jag visste att det heter Novabett, hehe)
Jag har ju nu under några dressyrpass testat att rida på ett novabett.
Det tycker jag har funkat väldigt bra. Det känns antagligen inte lika mycket i munnen på honom så han måste vara mer uppmärksam. Han stretar inte emot och jag tycker att Cosmos verkar trivas bra på detta bett.
Blått tredelat bett med fasta ringar
Har ridit Cosmos väldigt mycket på detta bett, både i dressyr och hoppning. Funkar som ett bett ska och har egentligen inga speciella "egenskaper". Cosmos gillar det och om jag ska säga något så löddrar han lite mer än på vanligt bett.
 
Pessoabett
Jag testade pessoabett på Cosmos i vintras. Med vanligt bett lyssnade han inte så bra, sprang iväg lite och stod aldrig still i en halt. Pessoa fungerade bra då, men tror inte att det skulle behövas nu.
 
Två och tredelat bett
Jag har ibland ridit med sådana här två och tredelade bett. De fungerar, men jag känner inte att de gör något speciellt. Bra vid uteritter då det varken behövs snällare eller skarpare.
 
 
Vad rider du med för bett och vilket tycker du bäst om?

Kommentarer
Postat av: Lise

Hoppas o tror att du vet att det inte heter gummibett utan Novabett (;
Puss

Svar: jag vet att det heter Novabett (;
Vera Holgén

2012-08-02 @ 20:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback