Tömkörning

 
För ett tag sedan frågade Madde mig om jag hade fått tömköra eller longera något på ridskolan. Där lärde vi oss inte så mycket sånt, lektionerna var inte så varierade utan vi lärde oss helt enkelt - att rida. Jag testade att tömköra Dino en gång och sedan började vi med Cosmos. Det har verkligen märkts skillnad i ridningen efter vi tömkört, vet inte hur jag ska förklara men allt känns bara mycket lättare.
 
Jag hade inte stött på tömkörning så mycket innan. Trodde som många andra att det var typ samma sak som longering fast med två tömmar istället för longerlina. Visste inte heller att man kan göra så himla mycket, trodde mer man gick runt på spåret eller körde på volt. Men Cosmos är inte tömkörd så jättemycket, och vi gör redan öppnor, slutor och skänkelvikningar och kör i alla gångarter. Även massa halter, ryggningar och övergångar, och sist hade vi även bommar framme! Det går alltså att göra i princip allt man kan göra när man rider, och dessutom är det superroligt!
 
Det är inte många som tömkör men jag är himla glad att jag fått börja lära mig, känns så bra att inte bara rida utan variera arbetet och låta hästen jobba även utan ryttare på ryggen. Så himla kul och vill bara lära mig meeer!

Kommentarer
Postat av: Stina O

Gu vad duktig du är Vera!!! :-)

Svar: Tack Stina :D
Vera Holgén

2013-10-17 @ 09:22:34
URL: http://stinafoto.se
Postat av: Madde Börjeflo

Duktiga Vera synd att hon som filmar är så skakig bara...Så roligt att se Dina och Cosmos framsteg.

Svar: Ja men det är ju så himla kul att ha det på film (trots skakigheten) att kunna kolla tillbaka på!
Vera Holgén

2013-10-17 @ 19:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback