Färsta 6-7/9-14

Första gången jag bloggar från datorn på hur länge som helst. Ska skriva lite om helgen och hur det är tänkt framåt med Ketzhal. 
 
Pc: Soffe, Kommer såklart fler bilder men nu måste jag till skolan!
 
Vi var alltså i Sundsvall (färsta) i helgen på meeting. Det var dressyr på lördagen och hoppning på söndagen. Åkte dit med pappa, Jessica, hennes mamma och Sofia! Vi hade en jättemysig helg tillsammans och jag tänkte bara börja med att tacka alla jag har runt mig för att de ställer upp. Pappa som skjutsar mig åt alla håll med ponny, Sofia som alltid glatt följer med som hästkötare, fotograf och vän, och min tävlingskompis Jessica ville också ha ett tack. Sen allmänt är jag glad att vi har så roligt tillsammans jag och ina kompisar. Är glad att jag har Madde som hjälper mig med allt, och även Elin som alltid är så engagerad. Nu innan detta bara blir ett stort tack-inlägg vill jag avsluta med att tacka min farmor för att hon sponsrar mig till hästarna. Utan alla er hade detta gått åt skogen!
 
Så, tillbaka till helgen. i lördags red jag alltså lc:1 och lb:1. På framridningen till första blev hon lite uppe i varv och stressade runt en del men jag löste det helt okej och hon blev fin till slut. Gjorde massor av galoppfattningar, så sen när jag var inne på banan ville hon fatta galopp ur varje hörn även där, tokponnyn. Hon var fin i formen men lite spänd och studsade till några gånger. Jag var nöjd i alla fall och där fick vi 64%, 7% bättre än förra gången. På framridningen till lb:1 var hon suuuuuuperfin. Jag skrittade fram henne i 20min ute i skogen så jag tror att det gjorde väldigt mycket att hon fick komma igång ordentligt och gå ur sig lite. Sen även att hon redan hade gått en klass så hon var liite trött i alla fall. Hon kändes lugn och fin och tog hjälperna bra även inne på banan. När hon kommer ner i varv blir hon nästan lite djup i formen men inget som gjorde nått, bara en liten detalj som kan förbättras. Även här var jag nöjd redan innan jag fått se resultatet, vilket var 63%, 10% bättre än sist(!!). Det gick bra även för Jessica, speciellt i andra klassen där hon fick en andraplats.
 
Efter att vi var klara där så åkte vi till birsta (fortfarande iklädda tävlingskläder) och åt pizza allihop, var sjukt gott efter en lång dag! Alla var väldigt trötta hela dagen efter att ha gått upp typ 4. Vi satt på birsta och pratade i typ 2h för vi orkade inte röra på oss. Sen åkte vi tillbaks till tävlingsplatsen och tog en promenad med ponnysarna och gav dem kvällsmat. Så åkte vi hem till pappas kompis, duschade och somnade till en film där.
 
I söndags åkte vi inte förän vid 9 till tävlingen. Jessica åkte dock tidigare eftersom hon skulle starta le ld. Vi tittade på när hon hoppade och det gick bra. Jag och pappa gick en promenad med Ketzhal sen chillade vi jättelänge och åt lunch osv innan vi tog ut henne för att göra iordning. Sofia skrittade fram henne medan jag gick banan och sen galopperade jag en sväng i skogen.Fanns en jättefin ridväg där så jag passade på att utnyttja den! Red fram i ridhuset och hon kändes super! Så tog jag tre språng och sen skrittade jag tills det var min tur. Inne på banan gick 1an bra, sen blev 2 och 3 helt tokiga (vi rev 3an), men efter det flöt det på jättebra när vi kommit igång lite! Det var bed A:1a så först grundomgång och sedan omhoppning efter. Dock blev det ingen omhoppning för att det varbara en felfri. Hon vann, Moa kom tvåa och jag trea. Himla roligt!!
 
Så åkte vi hem med trötta pållar och nu har Ketzhal vilat/skrittats två dagar. Jag är väldigt väldigt nöjd med helgen. Trots allt vår (och hennes) andra dressyrtävling och andra gången vi (både jag och hon) hoppar lb någonsin.
 
Nu är planen såhär:
Hoppträning för Elin ikväll
Hopptävling hos Östjämten på lördag där jag hoppar endast en lb då det blivit mycket på slutet
Hoppträning för Elin (alla onsdagar framöver)
Dressyrtävling nästa söndag på tanne lc:2 lb:1
KM på ridskolan i både dressyr och hoppning
Efter det fortsätter onsdagshoppningarna och jag och Madde tränar dressyr 
Så tror jag hon ska få en liten vintervila också

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vart köpte du din kamera och ditt objektiv ?
Du är jätte duktig på att fota! 😊

Svar: Tack så mycket! Jag köpte båda begagnat!
Vera Holgén

2014-09-15 @ 18:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback