Fucking bergochdalbana

Denna vecka har det gått väldigt mycket upp och ner. Måndag tömkörde jag vilket gick dåligt. Försökte ett tag men lyckades inge vidare så Madde fick ta över och då fick hon igenom henne så hon blev fin, men så fort vi bytte tillbaks var det likadant igen. Tisdag red jag för Madde och det gick verkligen fruktansvärt dåligt. Det har ju gått väldigt bra ett tag och då är jag van vid det så när det blir ett endaste litet fel så blir jag irriterad. Det känner ju Ketzhal och när jag inte är glad vill ju inte hon göra rätt, så då fortsätter det sådär. I tisdag blev det att hon gick ur formen, sprang med alla ben överallt huvudet i luften och släppte ryggen. När hon blir sån och bara stressar på där så går det inte att sitta ner på henne för att hon blir så i obalans. Då ska jag på med ordentligt med ben och röra litegrann på fingrarna, men istället blev jag stum i handen och tog henne för mycket i munnen. Då sa Madde faktiskt till mig att sådär får du inte göra, det är fel. Visst vet jag det, men det är så förbannat svårt med detdär tålamodet ibland... Det var absolut inte Madde som gjorde det, och inte Ketzhal heller, men jag började gråta och tyckte jag var sämst i världen. Inte för att det gick dåligt utan för att jag visste att om jag bara hade ridit ordentligt och haft mer tålamod så hade det gått bra. Jag blev oerhört arg på mig själv. Men det går upp och ner, så är det faktiskt, och vi pratar om det ganska ofta att en utvecklingskurva går inte spikrakt uppåt. Det måste få gå dåligt ibland, faktiskt, men det är väl lätt att skriva det såhär en vecka efteråt.

Redan onsdag kändes hon fantastiskt fin igen, men då var det istället hoppträning. Jag bestämde mig för att det skulle gå bra men för att det skulle göra det så var jag tvungen att rida oavbrutet hela passet. Trav, galopp, gemensam uppvärmning, hoppa fram, jobba galoppen, rida traven, hoppa mer, rida, hoppa bana, galoppera, trava, bana igen, galoppera av, trava av, skritta. Det bar verkligen ridning från början till slut och det var nödvändigt. Hon blev väldigt rund och fin och kunde vänta på mig i galoppen mellan hindren och vi fick till bra språng. Dock känner jag som alltid (alltid både hopp och dressyr) att jag blir för kvar i handen. Måste. Mjukna. I armbågarna. Det fick jag höra första gången tidigt i våras av Lina och det är något jag måstemåste jobba med ännu mer.

Torsdag skrittade Malin Ketzhal, jättesnällt! Fredag blev det först skritt i skogen 1h och sen 30min på planen. Hon var riktigt riktigt fin! Väntade i galoppen, jag fick en bra känsla där, kunde till och med ligga och rulla skritt-galopp och halt-galopp(!!). Sen stog det även några upphöjda bommar framme på diagonalerna. Jag fick för mig att rida snett igenom och skänkelvikning över dem, vilket funkade superbra! Då kunde hon inte rusa iväg utan skulle flytta undan men sedan lyfta på tassarna. Kanske borde testa det med lite större hinder.

Sen nu i helgen var det ju klubbmästerskap på ridskolan. Igår hoppning, vi hoppade en LC. Hon kändes verkligen supersuper på framridningen, la sig inte på utan rullade bara i lagom tempo. Gjorde en toppenrunda där vi tyvärr petade sista hindret vilket var mitt fel för att jag inte hade med mig yttersidan och inte hann fånga upp henne för att hon blivit lång i galoppen på långsidan.
Dressyr idag, red först lc:1 och där kändes hon fin på framridningen. Dock blev allt lite hastigt när vi red runt i collectingring, och det fortsatte även inne på banan. Hon kom inte riktigt till ro. Inte en enda halt blev ens okej, och avsaktningarna från galopp var kaos, men annars kändes det ändå ok bortsett från att hon inte är helt stadig. Vi red på 57% och kom tvåa i klassen. Elin hjälpte mig med framridningen till lb:1 och jag fick med mig yttersidan mycket bättre. Här kändes hon mycket finare inne på banan och vi red på 60%. Den klassen är jag riktigt nöjd med!

Så, veckan har vart väldigt upp och ner men jag är nöjd ändå. Nu är det chill för ponnyhäst måndag tisdag och sen dom vanligt igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback