Tävlingssäsongen 2014


Min första tävlingssäsong med Ketzhal är slut och jag kan inte vara annat än fantastiskt nöjd. Från att trava stora delar av en LD till att placera oss trea i en LB. Och från 53 till 62% i lb:1. Det är fan bra och jag är stolt över mig, henne och oss tillsammans. Varken hon eller jag har större tävlingserfarenhet sen innan så vi har gjort detta för första gången båda två. 

Sedan har vi naturligtvis som alla andra mycket att jobba på. Endast en tävling har vi varit felfria båda klasserna, och det är svårt att få till dom där runda fina sprången, inte riva, svårt att inte fastna i handen, svårt att hitta den där galoppen. Det är svårt att ha henne stadig genom ett program, halterna är katastrofala. Hon behöver komma till ro och inte hetsa sig fram. Det finns mängder av förbättringsmöjligheter, så kan man ju se det, saker att jobba på, förbättra. Utveckling, inte vad som är dåligt nu utan vad som ska bli bra senare. Så kan man ju faktiskt se det.

Ketzhal är en perfekt ponny för mig har jag kommit fram till nu på slutet, för hon har verkligen det jag vill ha. Hoppvilja, bra gångarter och hon är personlig, hon är helt egen. Det är så roligt med en häst som är så taggad och mån om att göra rätt. Hon vet så väl när hon gör fel och blir fruktansvärt frustrerad. Jag börjar tycka om henne sådär väldigt mycket.

Nästa år ska vi ganska snart starta la:1. Det krävs träning i vinter och vi kommer inte ha fantastiska procent första tävlingen, men jag vill framåt och utvecklas. Madde är otroligt engagerad och i vinter är det hårdträning som gäller. I hoppningen vill jag få till bättre språng och få henne att öppna upp bättre. Börja sätta dom där nollorna. Vi har precis börjat hoppa LB och ska fortsätta med det. 

Jag tävlar för att det är kul och för min och min ponnys skull. Jag är oberoende av resultaten. Jag kan säga att det var skitbra innan jag sett procenten. Att det fortfarande är bra trots att vi red på 53%. Det kan vara bra ändå, för ur vems perspektiv? Vem bestämmer vad som är bra? Jag var nöjd efter att ha fått tidsfel för det är positivt i Ketzhal-samanhang. Jag var nöjd över en runda på 18 fel, för jag fick till många fina språng. Det handlar för mig faktiskt inte om dom där resultaten, i slutändan. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag tävlar för att det just är roligt. 
Sen är det även en sporre att bli bättre, mål att jobba mot såklart!

Mina mål 2014 var att
- Ha sjukt roligt
- Stärka galoppen och fattningarna
- Rida lb:1 på över 60%
- Starta lb hoppning
- Simma i storsjön

Och alla är de avklarade! Nu blev detta i princip ett hyllningsinlägg till mig och Ketzhal men det kunde det väl få bli då!


Kommentarer
Postat av: Stina

Du är så himla klok Vera! <3

2014-10-20 @ 09:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback