Hoppträning

Ben, ben, ben, håll om, inte fastna i handen, eller armbågarna, lugn, stäm av, dubbelhaka, blicken framåt, koll på ytter, vänta ut henne, andas, dubbelhaka, bak med axlarna, stäm av, ben, ben, men tillbaka, röra fingrarna, inte händerna, blicken, ytter, loss i armarna, andas, eftergift, dubbelhaka, bak med axlarna, TÄNK.

Hoppade för Emelie igår istället för Elin. Det är nyttigt att träna för olika som man alltid säger. Emelie var jättebra verkligen och Elin hade fixat en grym (men svår) övning åt oss. Det var massa studs, en linje och snäva svängar. Vi hoppade inte högre än 50cm kanske men det var riktigt jäkla svårt haha. Ketzhal har svårt för att komma in i galopp på studs så jag travade de första gångerna. Annars är det lätt att hon inte hinner lyfta på fötterna och snubblar igenom eller försöker ta dem flera i taget. Men det funkade bra i trav så jag rullade i galopp men var noga med att hålla ihop henne innan och det gick bra. Svängarna var spännande, vi fick till den ena men den andra blev lite överkurs så jag la en volt. Trodde jag skulle ramla av när jag svängde rakt mot väggen men ketten var med.

När jag tränade för Lotta en gång i vintras på Wången kom vi fram till att jag störde Ketzhal för mycket. Eller att jag hamnade för mycket bakåt i dressyrsits och liksom drev henne bakifrån. Istället började jag "kura ihop mig" lite som Lotta uttryckte det. Sitta där stilla i sadeln och vänta för att K skulle hitta sin egen balans och orka komma ihop sig. 
Igår var Emelie på mig jättemycket om detta och det har även andra tränare varit förut. Jag brukar då berätta om vad jag och Lotta kommit fram till. Men igår testade jag att göra som E sa och ta in/bak hakan, tänka dubbelhaka. Då kom även axlarna tillbaka och jag satt mer korrekt på henne. Men det blev ingen skillnad som att hon inte orkade utan hon rullade på. Vi pratade om detta efteråt och då sa vi att det behövdes att jag inte störde henne förut men nu har hon både styrka och kondition och har inga problem alls med att jag sitter där jag egentligen ska. Så det är verkligen nått jag ska tänka på framöver. Det är en helt annan sak i dressyren, detta har bara gällt hoppningen.

Emelie har inte sett Ketzhal nått förut utom en gång när jag tömkörde henne på planen i somras. Det var det värsta passet vi någonsin haft skulle jag tro, så det var ju bra att hon fick en annan bild av oss, förhoppningsvis mer sann. Hon tyckte även att K var en jättefin ponny med luftiga gångarter och blev riktigt fin när hon lättade fram. Och att hon verkar ha en jäkla hoppvilja, det är ju sant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback