hoppning på Flizan

Ja, som ni ser på rubriken så har jag inte hoppat gamle gode Kapten idag.
.
Istället säger Theresa Felizia när jag frågar. Jag blev lite paff, har bara (och då menar jag bara) ridit Kapten och litegrann på Elloise. Men jo, så jag sadlar Flizan och vi bygger fram en bana med massor av bommar och stöd.
.
På uppvärmningen gick det väl helt okej. Jag känner ju inte denna ponnyn, men okej. Hon gillar inte att gå ut i hörnen, och ett visst hörn kan äta upp en om man går för nära. Så jag jobbade på en stund.
Sen skulle vi först göra galopp-tempoväxlingar och sedan rida lätt i galoppen. När jag red lätt blev hon faktiskt lugnare ! Som i traven, hon verkar inte ha så bra taktkänsla. Det går alltså bättre om man rider lätt.
.
Jag har hoppat Fliza en gång, och den gången behöver vi inte prata om... (Det gick dåligt och jag blev osäker osv.) Men man behöver testa nya hästar. Vi hoppade igenom hindren. Vissa språng vart typ; stanna, eller jag kanske ska hoppa ? Osså från stillastående. Väldigt fint, *host*.
Men jag tycker att denna damen är svår. När man rider an mot ett hinder så ökar hon och om man försöker minska då så blir hon bara irriterad.
.
Sen är jag sån att om en häst "rusar" så styr jag in på en volt. Typ automatiskt. Men detta funkar INTE på denna ponny, nej ! Då blir hon; jagvillspringajagvillspringajagvillspringajagvillspringa, menjagfårintejagfårintejagfårinte.
Och så fortsätter det sådär. Usch, det är så annorlunda. Fast Theresa hjälpte mig, jag skule styra henne "in i väggen" istället. Då gick det bättre, men jag fick ändå tänka nej, inte göra en volt hela tiden.
.
Sedan skulle vi hoppa hela banan. ↑
(Detta är en Mac så jag kan inte göra en enkel, lättförstålig och pedagogisk paintbild hur gärna jag än vill. Men man kommer från det hållet som siffran är på. Resten får ni med lite fantasi räkna ut själva !)
Jag tänkte, ta ett hinder i taget. Och så gjorde vi det så bra det gick med tanke på att jag inte känner Fliza.
Man får bara vara så himla mjuk man kan samtidigt som hon inte får bestämma tempot.
.
Jag är NÖJD.
Efter ridpasset när vi fick "feedback" sa Thersa bra saker:
"Våra (andra) ridskolehästar är bra att lära sig hoppa på. Man styr och de hoppar i alla lägen. Men sedan ska man ju utvecklas, och detta är nästa steg för dig."
Jag kände verkligen att det var som nästa steg eller vad man ska säga. Kapten kan också rusa runt men man kan ändå få kontakt och samarbeta med honom.
"Med Kapten vet du vad som händer runt banan. Hur han reagerar och vad som händer när man kommer fram till hindret. Här vet du inte det. Men det kommer du lära dig.
Så du sitter kvar på henne."
.
Nästa söndag blir det alltså Felizia igen. Det är kul att hoppa henne. Jag känner verkligen att jag lär mig någonting. Så då vet ni vad ni kommer få höra om om en vecka. (:
.
.
Jag fotade hästarna i hagen också. Det blev inte så många bra bilder. (Tog när de skulle in.) Men ni kan få se några på söta lilla Svinto. De kommer här:
.
.
Visst e han söt ?
.
Imorgon ska jag vara hemma och göra läxor. Jag kanske gör en veckoplanering då, så ni får se vad som ska bli av. Har ni haft en bra helg ?
.
/Vera ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur många gånger rider du ungefär i veckan? :)

fin blogg !:)

2012-01-30 @ 17:32:17
Postat av: Linnea

Söt ponny!:)

2012-01-30 @ 20:18:57
URL: http://linnenea.blogg.se/
Postat av: Vera (:

Svar till " ":

Jag rider i en vanlig grupp på tisdagar, och en hoppgrupp på söndagar. Alltså lektion två dagar i veckan. Utöver det är jag medryttare och då rider jag ca. två gånger i veckan. Så samanlagt ca fyra dagar per vecka. (:

/Vera (som har denna blogg.)

2012-01-30 @ 21:42:58
URL: http://jagponny.blogg.se/
Postat av: Lisa

fina bilder! :D

2012-02-03 @ 20:29:31
URL: http://aaasil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback