Veckan


I måndags var jag först med Ketzhal på hemliga ängen och galopperade. Det blev ett kort men intensivt pass och hon blev väldigt flåsig så vi skrittpausade mycket. Kunde sätta ihop henne ordentligt och ligga i kort galopp på 10-metersvolter för att sen länga ut henne och galoppera nått varv lugnt. Tror det är riktigt bra för henne att få jobba på det sättet och inte bara ligga i samma galopp hela tiden utan faktiskt kunna reglera lite och framför allt sätta tillbaks. Det kommer behövas innan hindren när jag hoppar bana. Att först låta henne rulla några språng efter vi landat och sen sätta henne i jobb igfn några språng innan nästa. Fin var hon i alla fall! Och när jag travade av var hon sådär underbar och loss i sidorna och bara frustade.

Medan jag red smsade Tina "ska vi fota?" Och när jag kom tillbaks till stallet vid 8 gick vi ner på ängen och tog jättefina bilder! Signe blåste såpbubblor på oss och det var soligt och mysigt. Kom hem vid 11, lagom trött haha. Såklart ska jag lägga ut bilder här senare. Känns som jag har hur mycket bilder som helst som jag inte visat er?!


Tisdagen blev också en lång myskväll i stallet. Först tömkörde jag Ketzhal i ridhuset. Var skönt att få komma in, de hade lektionerna på uteplan istället. K var sjukt fin i vänstervarvet. Kunde sätta ihop henne, och göra alla övergångar jättefint. Sen när jag bytte till höger blev det jättesvårt. Jag kände inte att hon kom loss utan bara joggade på. Som tur var kom Madde och hjälpte mig. Jag tog ner K mycket i tempo och lugnade henne. Hon blev fin, men det kändes inte alls lika bra som i andra varvet. 

Sen kom pappa med transporten och så skulle jag lastträna. Först stressade hon upp sig rejält och vek ut åt sidan osv, och jag fick panik att hon började hålla på igen. Men så tänkte jag att jag får faktiskt bli arg på henne och så tog jag pisken och petade till på sidan hon stack ut, så som Sara gjorde. Och då funkade det! Vi behövde inte sätta på linor eller nått, och pappa o madde behövde inte hjälpa till. Jag blev typ chockad att jag kunde lösa det själv haha. Sen var hon lite halvjobbig ett tag och jag gjorde samma sak men sen gick hon på klockrent massa ggr. Det känns jätteskönt att veta hur jag ska göra om hon krånglar igen!

Efter det hjälpte jag Lise att tömköra Gusty. Hon är helt klart den svåraste hästen jag tömkört. Hon liksom springer på där i sin egen värld och det är svårt att få kontakt med henne. Ketzhal är jättekänslig för rösten och det är inte Gusty så det blev en väldigt stor konrast. Men Lise testade i alla fall också att köra och jag tycker hon var riktigt duktig vännen min!


I onsdags red jag ut med Jessica och Hector. Vi tog det ganska lugnt med mycket skritt med red rätt långt ändå. Det var längesen sist känns det som, och himla mysigt hade vi det! Både Ketzhal och Hector var duktiga och busiga! Jag red på hacket.

Igår följde jag med Jecc och Hecc på pay and jump å travet. Dom och alla andra var så duktiga så!! Dock var ju vädret heemskt....så jävla kallt och regnigt och jag frös ihjäl. Fotade lite men det blev inget bra. Ketzhal vilade igår.

V20
Måndag: galoppera
Tisdag: tömköra
Onsdag: jogga ute
Torsdag: vila/skritta
Fredag: jogga på planen
Lördag: hopptävling Ånge
Söndag: skritta

Okej, världens längsta inlägg, applåd till mig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback