Ett fullt ridhus

Finaste!

Så, efter att ha busat i skogen hela veckan gick jag och Malin till ridhuset igår kväll. Det var fler som hade tänkt samma sak.. 8 st ekipage var där samtidigt och så fort nån gick ut kom en ny in. Ingen hade annat att göra på en fredagkväll än att trimma hästen sin i ridhuset, nästan lite kul. Ketzhal blev stressad av alla hästar överallt och vi studsade runt där inne ett tag innan hon blev riktigt fin i traven.

När jag rider själv (utan hjälp från marken) är det mest grundridning. Det jag gör är typ att försöka få henne avslappnad och bära sig i skritt, trav, och galopp. Eftersom det var så mycket folk i ridhuset, och två av dem tagit upp varsin stor volt, så hade jag svårt att få plats att galoppera. Hon är ju storgalopperad och igår tog hon inte riktigt fattningarna vilket är vårt största problem nu. På slutet tog jag ett spö och duttade lite på ytterbogen och då gjorde hon klockrena fattningar i båda varv. Skulle tagit det tidigare så jag sluppit bråka med henne.. Men jag tycker ändå att hon var fin och jag är nöjd! Efteråt droppade både hon och Fengur av svett, stackars ponnyer säger jag bara.

Jag har lånat Lises remotnosgrimma för att testa nått nytt, det känns bra att variera sig. Både med bett och nosgrimmor, dock letar jag lite halvt efter ett till bett då jag bara rider på ett rakt med fasta ringar just nu och skulle vilja ha nått mer att byta mellan. Var ute och galopperade med remonten häromdan och då funkade det inte så bra, hon liksom gapade hela tiden, men igår funkade det super, så jag ska nog köpa en egen. Men det blir att testa nån gång till först.

Sen blir jag så trött på vissa människor på instagram som utsett sig själv till världsmästare som kan allt. De kommenterar mina ridbilder rätt ofta och det som oftast brukar stå är att hon går bakom lod och utifrån det att hon inte är en glad häst (med tanke på allt snack om rollkür osv). Ketzhal är inte så stark att hon orkar gå i en perfekt form med näsan precis vid lodplan hela tiden, och vi jobbar på det. Sen går hon ju verkligen inte och typ biter sig i bringan hela ridpassen, utan det är vissa stunder när hon inte orkar som hon kan dippa in och bli lite väl "djup" i formen. Bilder är ögonblicksbilder, och det viktigaste av allt är att inte döma någon efter en bild, eller ens en film, då det inte är hela sanningen.
Det gör inte henne till en ledsen häst, för hon är den gladaste häst jag någonsin träffat. Så vaken, nyfiken och uppmärksam på omgivningen. Spetsade öron och världens busigaste blick. Jag tar hand om henne som en prinsessa och jag tänker fortsätta lägga ut mina ridbilder.

Kommentarer
Postat av: Mia

Om du är på jakt efter ett svart träns med remont så har jag ett oanvänt som jag köpte till Prinzen, sen köpte jag brun sadel och det går ju inte, så jag köpte nytt, brunt, träns till honom ;) Så har ett hängande om du är intresserad :)

Svar: Egentligen är det bara en nosgrimma jag ska köpa och så kan jag byta mellan på tränsen jag har, men vad är det för nått träns du har? :)
Vera Holgén

2014-03-17 @ 14:25:33
URL: http://miaragnarsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback