Ketzhal ht-14


Ketzhal är tillbaks i vanliga stallet hos Lundins och nu är tanken att vi ska dra igång igen efter sommaren. Jag är jättetaggad faktiskt!

Har känt länge att det kanske inte stått helt rätt till i munnen på henne för att jag tyckt hon gapar mycket och biter fast i vilket bett jag än använder. Nu idag var Ann-sofie hos oss och kollade tänderna och de visade sig vara precis som det skulle förutom småsaker som inte har så stor betydelse sa hon. Jag ska alltså fortsätta som jag gör. Så det var jätteskönt att veta att det inte va något konstigt där och kunna utesluta det. Rida utifrån att munnen är okej. Istället gå på med benen när hon blir tom i handen. 

Jag har tänkt att jag ska lägga in mer dressyr och känna att jag kan rida henne lite "mer", inte vara så rädd för att pressa henne lite för hon har faktiskt både kondition och styrka. Självklart ska man lägga in lugnare perioder också. Med dressyren har Madde som förslag att jag ska tömköra dag 1, jogga dag 2 och rida ett ordentligt pass dag 3. Då förbereder jag för dagen efter och det blir inte lika hackigt. När jag har ridit ett riktigt dressyrpass 1gång/vecka och busat/hoppat resten är det inte så konstigt att det inte gått bra. Med ett bättre upplägg tror jag det kan bli lättare att utvecklas, dels för att hon går mer dressyr överlag, och dels för att man bygger upp träningen succesivt.

En annan grej som jag säkert skrivit 1000 ggr förut är att det är så viktigt att ut och galopperaaaaa. Jag har vart ute 1-2 gånger i veckan på Ketzhal sen jag fick henne och det är sån sjuk skillnad på galoppen! I åsarna  hade Ulf ett teoripass och där pratade han mycket om att när han tränar sina hästar så galopperar han mycket. Då handlar det inte om att ut och bränna ur dem all energi i övertempo och ligga högt över mjölksyretröskeln. Istället att ligga i en stark samlad galopp och rulla mycket längre kan ge ett mycket bättre resultat. Det upplägget tycker jag låter super!

Tredje grejen, återhämtningen är jätteviktig. Jag tror att K kommer att få skritta 1 dag i veckan (troligtvis efter att ha jobbat dressyren) och vila 1 dag. Vilodagen är nästan mer för min skull, eftersom jag börjar gymnasiet och måste hinna med allt. Annars tror inte jag att hästar mår dåligt av att röra på sig varje dag och om jag hinner det kommer jag skritta denna dagen med.

Sen till sist, hoppningen. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra här. Sedan jag fick Ketzhal har jag tränat för 7(!!) olika tränare, men endast enstaka gånger. Det håller inte i längden även om det är bra att få feedback ur olika perspektiv. Jag måste hitta EN tränare som jag hoppar för regelbundet och kunna bygga vidare på träningen från förra gången. Absolut kan man ju träna för andra någon gång ibland. Sen att kunna rådfråga också är jätteviktigt. Nu innan travet var jag så sjukt velig om jag skulle gå upp på LB eller inte, och gjorde om min anmälan dagen före. Om jag hade haft en dialog med en tränare är jag säker på att det inte hade varit ett svårt alls. 
Det jag helst av allt hade velat var att hoppa för Elin på onsdagkvällar. Tyvärr (jävla äckelbajsskitfan) så är den gruppen full. Ridskolan har inte så många hoppgrupper så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, måste lösa detta snarast, om nån har en lösning så hör av eeeeer! Att träna för någon som inte håller träningarna på Ås ridskola tror jag inte kommer funka då jag inte har den uppbackningen med föräldrar som kan köra en gång i veckan och lägga hela kvällen på det. Så, får se hur jag löser det här men lösa det ska jag!

Nu jävlar, hösten 2014 ska här trimmas!!

Kommentarer
Postat av: Sanna

SÅ fint ekipage! :O

2014-08-14 @ 13:59:01
URL: http://skyjump.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback