Hackelihopp


HAHAHHA Jessica på andra bilden, jag dööööör...
 
I torsdags red jag ut henne och galopperade en del. Gick sedan in på planen och glopperade lite till. Hade inte tänkt göra det men hon kändes så fin så ville bara känna av henne lite även där. Hon var helt klockren och jag var helt lyrisk efteråt. Det är ett av de bästa passen jag gjort på henne, även om jag bara red på planen i ca 10 min. Hon gjorde fina fattningar från skritt, kunde samla galoppen jättemycket och jag kunde till och med göra enkla byten på serpentiner. Så jävla fin var hon!
 
Sen blev det ridhuset igår kväll vilket är standard en fredagkväll. Jag är rätt besviken på mig själv... MÅSTE verkligen lära mig att sluta när det går bra. Åtminstone tills hon faktiskt orkar. Hon har blivit mycket starkare och det märks, men jag kan inte sitta och kräva att hon ska orka sitta ihop i en timme. Om jag inte vill ta protesterna som kommer på köpet vill säga. Jag måste ha tålamod och jag måste lägga in skrittpauser oftare och tänk hela tiden när jag rider.
För hon var jättefin i början, alltså jättejättefin. Sådär så jag satt och kollade på oss i spegeln och log typ. Men sen blev det för mycket och högervarvet blev katastrof. Jag kunde trava och rida lätt i låg form, men så fort jag satte mig ner, kortade upp henne eller fattade galopp så gick det inte längre. Jaja, hon blev trött och det funkade inte längre.
 
Idag blev det trots att hon har gått rätt hårt två dagar hoppning i ridhuset. Linnea, Lise, Jessica och Signe skulle hoppa och ett sånt tillfälle får man ju inte missa! Jag fick värsta aha-upplevelsen. Kombinationer funkar aldrig för oss och jag har inte fattat varför. Idag var Jessica (alltså ridläraren) i ridhuset och sa att vi skulle testa att lägga en bom mellan hindren plus att jag var tvungen att ha en mycket bättre galopp in, och det blev det mycket bättre! Inte bra, men bättre. Jag hoppade även på hackamore för första gången och jag vet inte riktigt. Hon blev ännu mer taggad och studsig/hoppig än vad hon brukar vara, men samtidigt var hon mer påverkbar än vad jag trodde att hon skulle vara. 
I övrigt vet jag vad jag ska jobba på. Jag har fått "hoppryttarhänder" alltså att jag lägger omkull dem, speciellt vänsterhanden. Sen måste jag räta upp mig mer och hålla ett jämnare tempo, så det inte blir så hackigt utan ett flyt genom hela banan.
 
Och så måste jag ju lägga till att jag älskar mina underbara vänner så sjukt mycket, på Tinas befallning. Sofia, Tina, Frida, Lise, Signe, Jessica, Malin, Linnea, Julia, love you!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback